Tandpasta

Tandplaque op de tanden en kiezen veroorzaakt gaatjes en tandvleesontsteking. Tandpasta helpt om de tandplaque makkelijk weg te poetsen.

Wat is een goede tandpasta?

Een goede tandpasta bevat in ieder geval Fluoride. Fluoride beschermt de tanden en kiezen tegen gaatjes. Alleen voor peuters onder de vijf jaar geldt dat ze Fluoridepeutertandpasta moeten gebruiken, om niet teveel Fluoride binnen te krijgen als ze de tandpasta inslikken.

Naast gewone Fluoridehoudende tandpasta bestaan er diverse speciale tandpasta’s.

• Voor gevoelige tandhalzen
    • Tegen tandsteen
    • Tegen tandvleesontstekingen
    • Met enzymen
    • Voor het witter maken van de tanden.

Voor gevoelige tandhalzen

Tandpasta’s voor gevoelige tandhalzen bevatten stoffen die de overgevoeligheid voor poetsen, warm, koud, zoet en zuur bij blootliggende tandhalzen kunnen verminderen of wegnemen. Deze stoffen hechten zich aan de gevoelige tandhalzen en vormen zo een beschermend laagje.

Tegen tandsteen

Voorts zijn er tandpasta’s die de vorming van tandsteen remmen. De vorming van tandsteen kan niet volledig worden voorkomen, maar er ontstaat wel minder tandsteen als u met zo’n tandpasta poetst. Verder wordt het tandsteen er minder hard door en kan zo gemakkelijker door de tandarts of mondhygiënist worden verwijderd!

Tegen ontsteking van het tandvlees

Ook zijn er tandpasta’s tegen ontsteking van het tandvlees. De bewering dat deze tandpasta’s een gunstig effect zouden hebben op tandvleesontsteking, is echter nog niet voldoende bewezen in de praktijk.

Met enzymen

Verder zijn er nog tandpasta’s met enzymen. Deze enzymen zouden helpen om de vorming van tandplaque tegen te gaan waardoor minder risico zou bestaan voor gaatjes en tandvleesontstekingen. In het laboratorium is dit duidelijk bewezen, maar in de praktijk nog niet.

Tandpasta’s met enzymen hebben echter wel een gunstige bijwerking. Zij kunnen n.l. goed helpen bij patiënten met aften. Dit zijn pijnlijke rode zweertjes in de mond. In een aantal gevallen verdwijnen de klachten of worden zij minder ernstig.

Voor het witter maken van tanden

Als laatste noemen we tandpasta’s voor het witter maken van de tanden. Zij bevatten vaak sterk schurende middelen of bleekmiddelen en zijn dus niet zonder gevaar voor uw tanden. Bij een overmatig gebruik zal het glazuur en tandbeen te snel afslijten. Als u besluit om zo’n tandpasta te gaan gebruiken, poets er dan hoogstens éénmaal per maand mee.

Samenvatting

Er bestaat geen ‘beste’ tandpasta. Een goede tandpasta dient in ieder geval fluoride te bevatten om gaatjes te voorkomen. Speciale tandpasta’s kunnen daaraan een extra effect toevoegen. Een goede plaqueverwijdering is echter belangrijker dan het merk of soort tandpasta waar u mee poetst. Poets dus voldoende lang en zorgvuldig.